Nieuwe vriendjes maken, een gesprek aangaan of je voorstellen aan iemand is niet voor alle kinderen gemakkelijk. Noud had er moeite mee. Daarom volgde hij een sport- en spelprogramma dat hem hielp om zelfvertrouwen te krijgen en weer mee te kunnen doen. ‘Ik had problemen met mijn zelfvertrouwen en kon mijn grenzen niet aangeven. Ook contact hebben of gesprekken aangaan met anderen vond ik héél spannend. Ik stotterde en wist niet wat ik moest zeggen of doorvragen lukte me niet. Dan klapte ik dicht. Ik had dat al best lang. Mijn ouders hebben hulp voor mij gezocht en zo kwam ik terecht bij Duvefit in Goes.’

Sport en spel

‘Ik doe hier vooral aan sport en we doen ook spelletjes. Dat doe ik dan alleen met mijn begeleider of in groepjes. Ik ben vooral goed met m’n armen, zoals pull-ups.

In groepjes sporten helpt bij het contact maken met anderen. We praten onderling heel veel en het is gezellig! Grenzen aangeven leer ik door oefeningen te doen waarbij ik zelf ‘stop’ zeg. Als de trainer niets zegt, moet ik het zelf aangeven. Doordat er steeds nieuwe mensen komen werk ik ook aan mijn zelfvertrouwen. Praten met anderen tijdens het het sporten gaat veel makkelijker omdat je met iets leuks bezig bent. Sporten is voor mij een echt een uitlaatklep.’

Ik ben nu bijna een jaar hier aan het trainen en ik kan nu veel beter voor mezelf opkomen en contact maken met anderen. Op school vond ik het altijd heel spannend om vrienden te maken, vooral toen ik naar de middelbare ging. Nu gaat het veel beter en praat ik makkelijker.

Weer meedoen

Wouter Duvekot van Duvefit deed een sportopleiding en een opleiding tot sociaal werker. Bij Duvefit zijn ze gespecialiseerd in hulpverlening door middel van sport en spel. ‘Je leert op school niet hoe je ontdekt wie je bent. Dat moet je helemaal zelf doen. Soms kom je daarbij dingen tegen die best lastig zijn om met je ouders te bespreken. Door middel van sport en bewegen krijgen wij jongeren aan de praat en kunnen wij hun helpen het contact met hun ouders te verbeteren en zaken bespreekbaar te maken. Het belangrijkste is een vertrouwensband opbouwen. Door vaak te herhalen en de aangeleerde vaardigheden dagelijks uit te voeren, bijvoorbeeld ook op school, slijten die vaardigheden erin.

‘Eerst kwam Noud hier twee keer in de week individueel. Toen dat goed ging, leerde ik hem vaardigheden aan en die hij in groepen kan gebruiken. Als hij met iets zit, kan hij me appen en als we afspreken dan praten we samen. Het is niet alleen sporten.’

Tips!

Noud heeft ook tips voor andere kinderen. “Blijf jezelf, goed voor jezelf opkomen en je eigen mening blijven houden. Probeer over je eigen grenzen te gaan, ook al vind je het spannend.”